Praia Do Forte

1 juli 2013 - Praia Do Forte, Brazilië

Zondag 30 juni 2013:
We betalen de rekening van ons verblijf van de afgelopen vijf nachten inclusief de wasservice en we slaan stijl achterover van de kosten voor de wasservice: omgerekend bijna € 80,=!!! Na weer een overheerlijk ontbijt met ditmaal onder andere door de manager gemaakte yucacake, gaan we met een taxi op weg naar het busstation. Alle dagen dat we in de Pousada geslapen hebben waren we de enige gasten. Dat voelt eigenlijk te luxe: privepersoneel.
Als we op het busstation aankomen, kunnen we meteen mee met de bus. Dat komt goed uit. Alleen mensen met een kaartje mogen het perron op. Daarom moet je met een pasje door een poortje. Als we op de bus staan te wachten, zien we onze bus niet op het scherm staan. Meteen komt een mevrouw ons helpen door te vragen waar we naartoe moeten. We blijken toch goed te staan. De busreis duurt twee uur naar Praia Do Forte. De snelweg is voor het eerst niet echt geweldig: veel (bijgewerkte) gaten.
Praia Do Forte is een echte badplaats. Op dit moment hebben de Brazilianen ook vakantie. Dus het is hier hartstikke druk met gezinnen en stelletjes die hand-in-hand slenteren. Het is een luxe badplaats, dat zie je duidelijk aan het winkelaanbod. Het is heerlijk weer: echt weer om in een badplaats te zijn. We lunchen met een zoete crepe en gaan dan naar ons appartement met een heus keukentje. Daarna gaan we naar het strand: heerlijk warm zeewater en super helder. Allemaal palmbomen langs het strand. Echt heel mooi. Na het strand koken we in ons eigen appartement. Marijn voelt zich meteen helemaal thuis omdat dit het meest op thuis lijkt.

Maandag 1 juli 2013:
We worden wakker met een stralende zon. We doen meteen de zwemkleding aan, al willen de kinderen dat eigenlijk niet want ze willen niet naar het strand. Ze willen in het appartementje blijven. We zeggen dat we er niets van begrijpen en dat andere kinderen jaloers zouden zijn als ze naar zo'n fijn strand zouden kunnen. We ontbijten voor het appartementje met een precies goed gekookt ei!!! Dan komt de eigenaar naar ons toe en meldt dat we meer moeten betalen omdat we twee kinderen hebben meegebracht in plaats van een. Hij vraagt of we na het ontbijt daarom even bij hem langskomen. Dat doen we: hij vraagt veel te veel extra vinden wij voor enkel een handdoek en een laken voor het extra bed. Met forse tegenzin gaan we akkoord. We zijn het er eigenlijk niet mee eens omdat we niet van de extra kosten op de hoogte waren toen we de kamer accepteerden.
We bezoeken het schildpaddenreservaat op het strand (Tamar project). Hier vangen ze schildpadden op en verplaatsen nesten van schildpadden naar het reservaat als de eieren op een plek liggen waar ze niet veilig zijn. Ook onderwijzen ze vissers zodat er minder schildpadden in de netten komen en en ze zorgen dat visbenodigdheden worden aangepast. Er zitten echt grote schildpadden bij in de zwembaden. Ook kun je in het reservaat nog roggen aaien (met verwijderde giftige staarten) en andere zeedieren aanraken/oppakken zoals een zeeslak. Het team van het Tamar project heeft al meer dan 10 miljoen kleine schildpadjes nadat ze uit het ei komen, teruggezet in de zee. Van elke 1000 uit het ei gekomen schildpadden wordt er maar 1 volwassen. We drinken in het reservaat kokosmelk rechtstreeks uit de kokosnoot. Na het drinken kun je de kokosnoot open laten hakken waardoor je de kokos ook nog kunt opeten.
 Na de lunch gaan we naar het strand. We zoeken een mooi plekje uit aan het strand bij een van de ondiepe delen van de zee, afgebakend door oud koraal: geen stroming, heel ondiep en heerlijk warm. De kinderen kunnen daar fijn spelen. De hele middag gaan ze kleine krabjes vangen en in hun emmertje doen. Drie meisjes die bij ons in de buurt spelen, helpen met vangen. De kinderen vermaken zich ontzettend en willen niet mee naar huis. Als we uiteindelijk toch terug gaan wil Marijn het emmertje met de krabjes graag meenemen: daarom doen we wat zeeplantjes bij het water en het zand in de hoop dat ze dat eten.
We trekken trouwens bekijks met onze witte huidjes en mensen waarschuwen ook voor de zon vanwege onze bleke huid.
Als we terugkomen bij het appartement, komt de eigenaar van het appartement bij ons langs en zegt de mail niet goed gelezen te hebben. Hij komt daarom met een acceptabeler prijs.
's Avonds eten we weer in het appartement en drinken we onze eerste zelfgezette koffie. Hmmm, vakantie!!!!

1. Rianka:
    3 juli 2013
    Dat ziet er heerlijk relaxt uit, alweer mooie plaatjes, genieten maar!

groetjes RRM