Vertrek Lençóis - aankomst Ilha de Boipeba

11 juli 2013 - Boipeba, Brazilië

Dinsdag 9 juli 2013:
Na een onrustige nacht omdat Joris voortdurend wakker is vanwege hoge koorts, ben ik om 5 uur uit bed omdat Joris moet overgeven. Ik geef hem een zetpil en leg hem in ons bed. Het is dan intussen 5.30 uur: de tijd die ik op de wekker van de telefoon had geprogrammeerd. Ik begin met het inpakken van de tassen. Marijn is dan ook al wakker en wil niet meer gaan slapen. Joris slaapt ondertussen in ons bed verder. Om 6 uur staat Frank op om mee te helpen en broodjes te smeren voor het ontbijt, want om 7 uur worden we opgehaald door de reisgids. Zo laat mogelijk halen we Joris uit bed en kleden hem aan. Dan lopen we naar de auto. De gids blijkt een vervanger gestuurd te hebben.
Bij het busstation moeten we nog een tijdje wachten omdat de bus te laat is. Marijn en Joris hebben nu mooi de tijd de motor van een van de bussen goed te bekijken. Deze bus zijn ze aan het repareren. Er ligt een monteur onder de bus.
En dan zitten we eindelijk in de bus. Gelukkig is er genoeg plek voor de kinderen, dus hoeven ze niet op schoot te zitten. Dat hebben we bij het kopen van de ticket goed ingeschat: we zagen toen dat er nog heel veel plekken niet verkocht waren. Daarom hebben we het risico genomen om alleen voor onszelf buskaartjes te kopen.
Als alles goed gaat doet de bus er 6 uur over om in Salvador te komen, maar het gaat helemaal niet goed. Er zijn voortdurend wegopbrekingen waar we lang moeten wachten. 9 uur later komen we pas in Salvador aan!!!  Het is dan inmiddels al 16.30 uur. Joris heeft gelukkig onderweg heel veel geslapen. We nemen een taxi naar Pousada Colonial. Als ik Joris temperatuur blijkt hij 39.1 graden koorts te hebben. Ik geef hem een tweede zetpil. We hebben een rustig avondje waarin ik het reisblog bijwerk en Frank foto's plaatst op het blog.

Woensdag 10 juli 2013:
We hadden gepland vandaag lekker uit te slapen, maar Marijn is al om 6.30 uur wakker en houdt ons allemaal uit de slaap. Uiteindelijk vallen we toch nog weer even in slaap. Na de heerlijke douche en het ontbijt, kijken we eerst even in onze mail naar de reacties op ons reisblog. Dat vinden we altijd erg leuk om te lezen. Het doet ons goed om te zien dat zoveel mensen met ons meelezen en -leven.
Na het ontbijt hebben de kinderen tijd om te spelen. Bij Joris is de koorts na een nacht slapen gelukkig weer weg. Hij voelt zich nog niet helemaal fit, maar het gaat best goed.
Rond een uur of 1 lopen we het centrum in om iets te eten en geld te pinnen, want morgen vertrekken we naar een eiland zonder pinautomaten. Eerst eten we weer bij dezelfde plek waar we vaker goedkoop geluncht hebben: nu hebben we voor omgerekend 5 euro twee cheeseburgers, twee tosti's en 1 liter sap! Daarna gaan we naar de bank. Er is een lange rij bij de pinautomaten. Bij de eerste pinautomaat waar ik kan pinnen, kan ik niet meer opnemen dan omgerekend € 42,=. Veel te weinig. Ik haal de pas er uit en probeer het bij een tweede automaat. Bij de tweede kom ik uit op € 260,=. Ook te weinig omdat we de hele week naar dat eiland gaan. Je mag in het buitenland maar 1 keer per dag pinnen met je pas en morgenvroeg gaan we vroeg weg waardoor de pinautomaten nog buiten werking zijn. De beveiligingsbeambte adviseert ons naar binnen te gaan. Na in de rij gestaan te hebben krijgen we te horen dat we toch echt alleen geld kunnen krijgen bij de automaten.
We gaan naar een andere bank. Hier probeer ik meer te pinnen en dat lijkt goed te gaan. De pinautomaat geeft de melding hoeveel ik kan pinnen: 1500 Reais. Dat probeer ik, maar dan krijg ik de melding dat het te hoog is. Ik vraag om hulp en dan krijgen we te horen dat we altijd niet meer dan 1000 Reais (€ 335,=) per dag kunnen pinnen. Tja, dat moet dan maar. We hopen maar dat we morgen nog tijd hebben om te pinnen als we in Valenca zijn, als we dan tenminste weer gerechtigd zijn om te mogen pinnen met onze pas, want we weten niet of we een keer per dag mogen pinnen of een keer per 24 uur. Als we niet kunnen bijpinnen, moeten we maar hopen dat we op het eiland veel met onze bankpas kunnen betalen.
We halen broodjes en drinken voor de reis van morgen en pakken onze tassen in zoverre alvast in. Dat scheelt morgenvroeg tijd. Daarna gaan we snel wat eten bij alweer hetzelfde restaurant om de hoek. De kinderen zijn afgebrand en Marijn begint zelfs te klappertanden. Blijkt hij 39.5 graden koorts te hebben. Ik geef hem een zetpil en stop hem snel in bed. Ook Joris stoppen we snel in bed, want hij kan zijn ogen niet meer openhouden. Ook Frank voelt zich niet lekker. Als we gaan slapen heeft hij ook hoge koorts. Nu maar hopen maar dat Marijn en Frank zich weer snel beter voelen omdat we morgen een lange reisdag hebben.

Donderdag 11 juli 2013:
Als we wakker worden voelt Frank zich weer een stuk beter. Marijn heeft nog steeds koorts, maar voelt zich redelijk. Om 6.30 uur worden we door een taxi opgehaald in de regen die ons naar de haven brengt. We gaan op tijd weg om zeker vandaag nog in Boipeba aan te komen en we niet weten hoe laat er een bus naar Valenca gaat. Om 7.00 uur nemen we de veerboot naar Bom Despacho. We komen daar om 08.00 uur. Daar aangekomen willen we een buskaartje naar Valenca kopen, maar we krijgen te horen dat twee van de drie busmaatschappijen momenteel geen kaartjes verkopen omdat er wegblokkades zijn vanwege de protesten. Een andere busmaatschappij verkoopt wel kaartjes. Dit is geen expressbus naar Valenca. We wagen het er op en kopen buskaartjes. De bus staat gepland voor vertrek om 9.00 uur. Dus we hebben nog een uur de tijd. We ontdekken een pinautomaat en proberen te pinnen: ja, het lukt! Nu kunnen we met een gerust hart naar het eiland.
De buschauffeur komt zeggen dat de bus iets later vertrekt omdat ze de volgende veerpoot afwachten. Hmm, hadden wij ook een half uurtje langer kunnen blijven liggen. Uiteindelijk vertrekken we om 9.20 uur. De buschauffeur belooft te stoppen bij de opstapplaats voor de boot naar Boipeba. Onderweg hebben we gelukkig geen last van wegblokkades door demonstranten. Waarschijnlijk omdat dit geen expressbus is, waardoor deze over de kleine plaatsen rijdt. De buschauffeur laat ons er ergens bij een straat in Valenca uit en wijst dat we rechtdoor moeten lopen. Dat blijkt inderdaad te kloppen. We kopen een kaartje voor de langzame boot. De mevrouw achter de balie wijst de kant op waar de boot is, maar we begrijpen er niets van, te meer omdat een meneer ons weer terugverwijst. Dan loopt ze een stuk met ons mee en blijkt het nog een eindje lopen te zijn naar de boot. Een uur te vroeg zijn we bij de boot. De open houten boot wordt op dat moment volgeladen met etenswaren, water, een matras, wasmachine, een bed, een kruk, een tafeltje, WC, aanrechtje, enz. We mogen gelukkig alvast op de boot. Dan zitten we in ieder geval droog. Het is koud en winderig op de boot en de regen waait naar binnen, ook al hebben ze het redelijk dichtgemaakt met plastic. De hele weg regent het heel hard. 4 uur later komen we aan bij het eiland Boipeba in nog steeds stromende regen. We schuilen nog even en vragen de weg. We praten ook nog even met een Duitse man die al jaren op het eiland woont. En dan lopen we naar de Pousada. Het is maar 200 meter lopen. De kamer valt wat tegen, maar de beheerder geeft aan dat er morgen een ruimere kamer beschikbaar is. Ik temperatuur Marijn nog een keer: 39,8 graden koorts. We doen hem een pyama aan zodat hij lekker kan gaan slapen. Dan valt mijn tas om en blijkt die kletsnat te zijn: blijkt de regen van het balkonnetje onder de deur door de kamer in de te lopen. In de hoek is het helemaal nat. De beheerder biedt een andere kamer aan: helaas zonder ramen, maar het is maar voor een nacht. We verplaatsen ons en de spullen naar de andere kamer. Ook Frank heeft inmiddels weer wat koorts. Daarom gaan Frank en Marijn beiden slapen. Op de kamer blijken veel muggen te zitten. Daarom hangen we met kunst en vliegwerk de klamboes op. Omdat Marijn ziek is, blijven we in de Pousada en eten voor een keer de broodjes op die we nog over hebben. De Pousada heeft eigenlijk ook een restaurant, maar deze blijkt niet in bedrijf. De beheerder vindt het vervelend voor ons en brengt daarom nog een appel voor Joris en koekjes en voor ons koffie. Hartstikke lief.

1. Oma:
    12 juli 2013
    Het was zo mooi in het park. Misschien toch wat ziek geworden van de muggen beten? We hopen voor jullie dat de regen voorlopig uitblijft en dat jullie weer lekker kunnen genieten van al dat moois wat het land te bieden heeft. Joris, ik vind je ontzettend knap dat je met 3 jaar al zo goed klimmen kan en Marijn voor jou is thuis een uitnodiging voor een feestje bij Vedde als je terug bent. Alles lijkt bij jullie één groot feest! Harstikke Leuk toch?
  2. Rianka:
    12 juli 2013
    Ik hoop dat jullie nu weer allemaal van de koorts af zijn en je goed voelen om van het ongetwijfeld ook mooie eiland te genieten. Ik kan bijna niet wachten tot jullie volgende verhalen, veel plezier!
  3. Martijn en Monique:
    12 juli 2013
    Hai daar! Wat een ellende zeg, met alle zieken! Hopelijk voelt iedereen zich inmiddels weer beter. Ik hoop ook dat de regen een éénmalig iets is op het eiland. Jullie hebben inmiddels wel genoeg regen gezien en zelfs het mooiste bountyeiland wordt toch een stuk minder idyllisch als het grijs, grauw en regenachtig is.
    Wij zijn vanochtend vroeg vertrokken naar Leipzig. Leuke, gemoedelijke stad en we zitten in een leuke, ruime jeugdherberg vlakbij het grootste treinstation van Europa. Morgenochtend na het ontbijt rijden we door naar de camping in Tjechië. Dat is nog zo'n 250 km vanaf hier, dus hopelijk doen we er niet te lang over. Het is hier namelijk wél heerlijk weer (hihi...) dus we willen lekker in het zwembad plonzen met onze nieuwe 'drijfstengels'... of hoe heten die dingen :-)
    Veel plezier op het eiland! Liefs en knuffels van ons viertjes xxx