Mercado Modelo

28 juni 2013 - Salvador, Brazilië

Donderdag 27 juni 2013:
We doen weer rustig aan. Na het ontbijt bellen we de ouders van Pauline via Skype omdat ze in ons huis in Eindhoven zijn. Zusje Mariet neemt op. Blijkt iedereen daar te zijn: pap, mam, Mariet, Bernard en Lars. Inmiddels heeft Bernard onze Wifi ingesteld op de Ipad van pap en mam en kletsen we verder via Facetime. Daarna rommelen we een beetje heen in de Pousada omdat het maar blijft regenen. Onder andere vouwt Frank met (of eigenlijk meer voor) de kinderen dinosaurussen van origami. Rond een uur of drie lopen we er toch uit voor een broodje en om wat rond te kijken. Er is een festival in de stad: Festa de Sao Joao. Dit wordt i.v.m. de Confederation Cup grootser en langer gevierd. Overal zijn politieagenten en militaire agenten. Er is ook nog ME met honden. We begrijpen van een mevrouw dat er een manifestatie is, maar wat er precies aan de hand is weten we niet. Het voelt zo dreigend dat we niet verder lopen en maar op zoek gaan naar een restaurantje. Na het eten gaan we naar een plein waar op dat moment optredens beginnen. We blijven een klein uurtje kijken. Op het plein verkoopt een mevrouw kinderspeelgoed waaronder een automatische dinosaurusbellenblazer met lampjes en geluid. De kinderen rennen voortdurend achter de bellen aan. Omdat we geen zin hebben om de bellenblazer te kopen, zeggen we tegen de kinderen dat ze er mee moeten stoppen. Dat vinden ze niet leuk natuurlijk. Een man moest zo erg lachen om hun geren achter de bellen aan, dat hij zomaar een bellenblazer voor de jongens koopt, zonder dat wij het in de gaten hebben. Hij laat het de verkoopster aan de kinderen geven en is zelf weggelopen. De verkoopster maakt aan ons duidelijk dat we het van die meneer gekregen hebben die weggelopen is. We zijn helemaal verbaasd. Een tijdje daarna zien we hem weer staan en gaan we hem bedanken. Vervolgens komt er een professionele fotografe die vraagt of ze ons op de de foto mag zetten. We zeggen dat dat goed is. Misschien komt onze foto in de krant?
Als we teruglopen begint het weer heel hard te regenen. We schuilen even en lopen weer door als het iets minder wordt. Als we bijna bij de Pousada zijn stort de regen weer naar beneden. Behoorlijk nat komen we aan.

Vrijdag 28 juni 2013:
De zon schijnt niet, maar het is wel droog en warm (30 graden). Een nadeel van het mooie weer zijn de muggen. Joris zit na een dag al helemaal vol grote rode bulten. Ook in zijn gezicht, o.a. rond zijn oog. De beheerster legt uit dat dit niet van muggen is, maar van andere hele kleine vliegjes o.i.d., ik heb de naam niet onthouden. Die bulten jeuken gelukkig niet. Blijkbaar reageert hij er allergisch op.
Na het ontbijt wordt onze schone was netjes gestreken weer op onze kamer afgeleverd! We gaan de stad in en bezoeken na de lunch de Mercado Modelo: een grote overdekte markt. We kopen er diverse souvenirs. We gaan er naartoe via de Elevador Lacerda. Via deze lift kunnen we voor € 0,05 per persoon (kinderen gratis) snel vanuit de Pelorinho naar de markt die 72 meter lager ligt bij de baai. De lift uit 1928 doet er 20 seconden over. Na het bezoek aan de markt gaan we weer omhoog met de lift en kopen voor Marijn en Joris een nieuwe dinosauros omdat Marijn vanochtend uitgleed en de dinosaurus kapot viel op de grond. Hij was erg verdrietig dat hij kapot was. Marijn ziet zelf de mevrouw lopen bij wie gisteren ook de dinosaurus was gekocht. We kopen er weer een bij haar.
Diverse mensen vragen op straat om geld. Marijn vraagt waarom ze dat doen. Joris krijgt vandaag weer diverse aaien over zijn bol en je ziet mensen weer allemaal naar de kinderen kijken, wijzen en lachen.
We kopen een gebatikt doek voor thuis aan de muur. We eten een typisch Braziliaans gerecht met garnalen, vis en kreeft. Erg lekker. Voordat het eten wordt opgediend laten we ons verleiden door een straatartiest: hij maakt van bladeren een vis aan een hengel, een sprinkhaan, een bloem en een armband voor ons. Erg knap. Natuurlijk betalen we er - na aandringen - te veel voor. De terugweg stoppen we weer even op het feestplein. De artiest die op dat moment speelt, spreekt ons niet erg aan en we lopen na korte tijd weer door naar huis.

1. Ingrid:
    29 juni 2013
    Lijkt nederland wel met al die regen ;-p maar hier met temperaturen maar de helft van bij jullie...is dat misschien een kleine troost?;-)