Cataratas do Iguaçu

19 juni 2013 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Woensdag 19 juni 2013:
Als we opstaan is het nog steeds bewolkt en nat helaas. De weersvoorspellingen zijn niet goed voor de komende tijd. Vandaag maar 19 graden en regen en de komende dagen wordt het kouder. En dan te weten dat er in Nederland momenteel een hittegolf is.
We hebben een goed ontbijtbuffet en daarna lopen we naar de bushalte om naar de watervallen (Cataratas do Iguaçu) te gaan. Er komt vrij snel een bus. De watervallen liggen in een Nationaal Park. In het Nationaal Park worden we met een dubbeldekkerbus naar de watervallen gebracht. De kinderen vinden de bus prachtig: voor het eerst in een dubbeldekkerbus zonder ramen!
De watervallen zijn prachtig! Indrukwekkend. Zo groot. Echt geweldig. Jammer dat het zo'n somber weer is: allemaal grijze foto's met mist en waterdruppels op de lens. Het zijn de grootste en meest indrukwekkende watervallen van Zuid-Amerika. 80% van de watervallen ligt aan de Argentijnse kant, maar vanaf de Braziliaanse kant zie je goed hoe groot de watervallen zijn. Langs de watervallen loopt een route met allemaal uitkijkpunten. Op het einde is er zelfs een loopbrug tot vlakbij de `Duivelskeel`. Dit is een van de diepste kloven waar het water in naar beneden stort. Hartstikke natgesprayd door het water komen we hier weer vandaan. Bij de watervallen lopen overal coati's rond, ook wel Braziliaans aardvarken genoemd. Het is familie van de wasbeer.
De terugweg in de dubbeldekkerbus zitten we helemaal vooraan. Dat vinden de jongens nog mooier dan de heenweg: ze spelen dat ze de chauffeurs van de bus zijn.
Als we terugkomen bij het hotel spelen de jongens bij het zwembad. Daarna is het alweer tijd voor het avondeten. Een pizza ditmaal.

1. Ineke:
    20 juni 2013
    Indrukwekkend, die watervallen! Jammer van het weer ;-( Hier is het best warm, maar ook niet overdreven zonnig, hoor. Genieten jullie lekker verder, het is wel bijzonder, zo'n reis!
  2. Wim:
    28 juni 2013
    Ben hier in 1985 ook geweest. Die watervallen zien er echt nog hetzelfde uit.