Cataratas do Puerto Iguazú

22 juni 2013 - Puerto Iguazú, Argentinië

Vrijdag 21 juni 2013:
Het heeft de hele nacht geregend en als we opstaan is het nog steeds zwaar bewolkt en fris. De Finse jongen met het gitaartje speelt nog wat liedjes als we aan het ontbijten zijn en dan nemen de twee jongens afscheid: ze vervolgen hun reis. Er is voor vandaag weer veel regen voorspelt. Geen dag om naar de watervallen te gaan. De voorspellingen voor de komende tijd in Puerto Iguazu en de Pantanal zijn niet goed: veel regen. We besluiten daarom de Pantanal toch maar over te slaan en direct naar Salvador de Bahia te vliegen om het lekkere weer op te zoeken. Daar ga je tenslotte toch ook voor op vakantie. Omdat Marijn zondag jarig is en we op die dag niet willen reizen, gaan we via de I-pad op zoek naar tickets vanaf maandag. De maatschappij met voor ons de fijnste vliegtijd heeft pas op dinsdag tickets met een goede prijs beschikbaar. Daarom vliegen we toch pas op dinsdag en kunnen de kinderen maandag nog lekker spelen. Omdat boeken via de I-pad - zoals we uit ervaring weten - niet werkt, gaan we 's middags naar het centrum van Puerto Iguazu om daar tickets te regelen. We eten eerst een broodje op een bankje. Als we op het bankje zitten zien we diverse zwerfkinderen op blote voeten met korte broeken, terwijl het echt fris is. De kinderen vragen waarom de kinderen op blote voeten lopen.
Na het broodje bezoeken we een reisbureau. De vliegtickets die zij bieden zijn duurder en niet de reistijd die wij graag willen. We besluiten toch weer zelf te boeken en gaan op zoek naar een internetcafe. Er is er een open in een supermarkt (!). Na anderhalf uur proberen, hebben we tot onze frustratie nog geen tickets geboekt omdat er bij het betaalgedeelte voortdurend een foutmelding komt. We betalen voor het internetten en gaan naar een volgend internetcafe in een winkel. Daar lukt het wel de tickets te reserveren en in te loggen bij VISA. Als de betaling bijna is afgerond krijgen we de melding dat we te lang hebben gewacht met betalen en worden we uit de sessie gegooid. We weten niet wat we moeten doen: we hebben een reservering, maar nog niet betaald. We chatten met een dame van de vliegmaatschappij. Ze zegt dat alles rond is, ook de betaling. Is het toch goed gegaan!!! Al met al heeft het boeken van de vliegtickets ons drie uur gekost. Maar, we hebben nu gelukkig vliegtickets.
Na het boeken eten we in een grillrestaurant heerlijke Argentijnse biefstuk en daarna gaan we snel naar huis, want Joris is vervelend omdat hij zo moe is.

Zaterdag 22 juni 2013:
Vannacht heeft het gelukkig niet meer geregend. En een Francaise vertelt ons aan het ontbijt dat volgens de voorspelling vandaag de zon ook nog gaat schijnen. Dat klinkt goed. Op naar de watervallen. We nemen een taxi. Bij de watervallen aangekomen is het ontzettend druk. Het is de hele dag voetje voor voetje langs de watervallen schuifelen. Maar wat zijn ze ontzettend mooi, indrukwekkend, gaaf, onvergelijkbaar en grooooot!!! Echt fantastisch. Marijn maakt  de hele dag foto's met zijn eigen camera,  "net als papa doet". Hij heeft er oog voor. En 's middags gaat de zon schijnen en zien we ook nog hele mooie regenbogen. Vanaf de Argentijnse kant loop je dichter langs  de watervallen dan vanaf de Braziliaanse kant. Omdat er zoveel regen is gevallen, is een deel van de watervallen niet toegankelijk vanwege het hoge, kolkende water. Het water van de watervallen is roodbruin door de roodbruine grond. Veertig jaar geleden was het water nog helder, maar door de ontbossing is dit nu niet meer het geval helaas. We zien ook aan de Argentijnse kant weer Coati's. Joris krijgt vandaag veel aaien over zijn bol omdat iedereen hem er zo schattig uit vindt zien. Het maakt hem niets uit. Hij reageert er niet eens op.
Na de bezichtiging gaan we met een bus naar het centrum van Puerto Iguazu om iets te eten en daarna met de taxi naar huis.
Als ik 's avonds op internet de weersvoorspellingen opzoek, vind Google - omdat ik zoek op Foz do Iguacu - ons eigen reisblog over Sao Paulo op de homepage van http://www.reislogger.nl en ook diverse van onze foto's. Dus iedereen die kijkt op de homepage van Reislogger ziet twee van onze reisverhalen en een deel van onze foto's terug. We zijn beroemd ....

1. Martijn en Monique:
    23 juni 2013
    HIEPERdePIEP HOERAAAAAA!!! Lieve Marijn, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nu ben je écht 5... Hopelijk hebben papa en mama een echte taart voor je kunnen kopen en gaan jullie vandaag een mooi verjaardagsuitje beleven! Iets veeeeel bijzonderders dan die watervallen, want ja... dat is eigenlijk ook alleen maar een hele hoop bruin water, toch ;-) ?
    Heel veel plezier vandaag en je krijgt een dikke knuffel van Mette en Siem! En van ons natuurlijk ook! Geef je papa en mama een kus van ons? Veel liefs, Martijn, Monique, Mette en Siem
  2. Ineke:
    23 juni 2013
    Van harte met Marijn!!Fijne dag! (met een zonnetje, hopelijk)
  3. Ingrid:
    23 juni 2013
    Lang zal hij leven, lang zal hij leven , lang zal hij leven in de gloria, in de gloriaaaa... in de gloriaaaaaaaaaa....hieper de piep hoeraaaaaaaaaa, hoeraaaaaaaaaa, hoeraaaaaaaaaa, hoeraaaaaaaaaa, hoeraaaaaaaaaa!!! Marijn van harte gefeliciteerd met je verjaardag xxx
  4. Jolande:
    Rayan dicteert het volgende:
    Lieve Marijn, hiep hiep hoera, Marijn als je robot visje kwijt bent, krijg je van mij een nieuwe, want je bent al heel lang weg, een heel jaar geloof ik en ik mis jou. Marijn ik doe je de groetjes, hebben ze daar ook lekkere taart?
    Veel plezier!
  5. Anneke O.:
    23 juni 2013
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie oudste!

Mooie foto's van de watervallen en erg leuk om op deze manier jullie belevenissen te kunnen volgen. Fijne reis verder
  6. Mariët:
    Ha Lieve Marijn,
    Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria. Hieperderpiep hoera!!!! We hopen dat het vandaag een leuke dag is geweest. Hebben de Finse mannen ook nog voor je gezongen? Heb je samen met Joris en
  7. Mariët:
    Vervolg...

Heb je samen met Joris en natuurlijk papa en mama nog even gedanst op discomuziek? Of misschien zo meteen voor het slapen gaan? Vijf hele dikke kussen, één voor elk jaar!

Liefs oom Bernard, tante Mariët en natuurlijk kleine neef Lars.

Doe je papa, mama en Joris ook de
    groetjes van ons? En geef ze maar allemaal een knuffel.
  8. Rianka:
    26 juni 2013
    Beetje laat maar nog van harte gefeliciteerd Marijn met je 5e verjaardag! Je hebt er samen met papa mama en je broertje Joris een gezellige en leuke dag van gemaakt, lees ik.
    Nog veel plezier en bijzondere ervaringen daar! groetjes van Rianka en Rick en een dikke knuffel van Marre