Marijn is jarig!

24 juni 2013 - Puerto Iguazú, Argentinië

Zondag 23 juni 2013:
Marijn is jarig vandaag! Na het familie- en kinderfeestje dat we gevierd hebben in mei, is Marijn vandaag echt 5 jaar geworden. Frank heeft gisteren nog snel een taartje voor Marijn gekocht en ik had vanuit Nederland een kaarsje in de vorm van een 5 meegenomen. Die zetten we op het taartje. De dames van de Pousada hebben ook nog een appelcake gebakken, en ook zij hebben een kaars in de vorm van een 5 gekocht die gezellig staat te branden op de cake. Verder hebben ze een feesthoedje van Cars voor Marijn gekocht en voor Marijn en Joris allebei nog een verrassingsei. Zo ontzettend lief! Marijn zegt dat hij nu 10 jaar is geworden omdat er twee 5 jaarkaarsjes branden: 5 + 5 = 10. Na het ontbijt komen we er achter dat Frank zijn portemonnaie kwijt is met geld, creditcard en betaalkaart. Hij is hem waarschijnlijk verloren in de taxi gisterenavond, want hij heeft de taxichauffeur nog gewoon betaald. Misschien per ongeluk naast de binnenzak van zijn jas gestoken. Wat een domper op de dag. We waren van plan naar het centrum te gaan, maar het loopt nu helemaal anders. Zowel het taxibedrijf als het politiebureau hebben niets gekregen/gevonden.
Om de verjaardag van Marijn toch nog verder te vieren, gaan we 's avonds eten bij een restaurant waar ze volgens de eigenaressen van de Pousada de jarige op een leuke manier trakteren. Helaas gaat het restaurant pas om 19.00 uur open (!). Als we daar kwart voor 7 aankomen met de taxi, zijn we de eerste gasten. We mogen alvast gaan zitten. Om 19.00 uur gaat de keuken open. Marijn en Joris zijn eigenlijk te moe om te eten. Maar dan krijgen we alle vier een gekke hoed op en komt er als toetje een stuk ijstaart met een vuurfontein er op en zetten ze hard een spaanstalig verjaardagsliedje aan. Alle gasten klappen en zingen uit volle borst mee. De eigenaar heeft een wit t-shirt over zijn blouse aan waarop in rode neonletters 'Happy birthday Marijn' voorbij komt. Ook krijgen wij nog een champagneglas bubbels en de kinderen een champagneglas sinaasappelsap. Superleuk. Als we naar huis gaan krijgen beide jongens nog een autootje mee. Uiteindelijk liggen Marijn en Joris helemaal uitgeteld pas om 22.15 uur in bed.

Maandag 24 juni 2013:
Gisteren heeft het de hele dag hard geregend en vandaag is het weer raak: alleen maar regen, onophoudelijk hele harde regen. We zijn de regen echt helemaal beu. Gelukkig de laatste dag, want morgen vertrekken we naar de zon. Omdat we in ieder geval nog vliegtickets naar Rio de Janeiro moeten hebben, hebben we de creditcard nog niet geblokkeerd. 's Ochtends spelen de kinderen weer piraatje op ons bed, net als gisteren. 's Middags gaan we met een taxi naar het centrum om vliegtickets te kopen en een broodje te eten. Daarna gaan we naar het politiebureau om aangifte van vermissing van de passen te doen. Het politiebureau is pas om 17.30 uur weer open. We zorgen dat we er met een taxi op tijd zijn. Lorena van de Pousada heeft aangeboden er dan ook te zullen zijn om te helpen bij de politie. Daar zijn we heel blij mee. Ze doet voor ons het woord bij het politiebureau. Ze krijgt te horen van de politiebeambte dat we de aangifteformulieren zelf moeten gaan kopen bij een boekhandel verderop. Dit had Lorena ook nog niet eerder meegemaakt vertelt ze ons. Dus gaan we eerst naar de boekhandel om de twee zwart-wit gekopieerde A5 papiertjes te gaan kopen. En dan weer terug naar het politiebureau. Daar worden we aan de balie naar een kantoortje verwezen. De mevrouw in het kantoortje stuurt ons weer weg en dus loopt Lorena weer terug naar de balie. Dan komt er een politiebeambte aan de balie die de formulieren wel even wil invullen. Ze zet de namen van de bankpassen er op en de naam van Frank, zijn paspoortnummer, de datum en een stempel en dat was dat. Op de terugweg stoppen we bij een supermarkt, want Lorena heeft nog wat spullen nodig en zo kunnen wij ook nog iets kopen voor het avondeten.
Het internet werkt niet meer in de Pousada en zolang het regent komen de technische mannen het - tot grote ergernis van Lorena - niet repareren. Dus het wordt een avondje lezen.

1. Vanessa pilloni:
    28 juni 2013
    Hey Marijn, Vooralsnog van harte gefeliciteerd. Volgens mij heb je het prima naar je zin daar in Brasil. Hier alles oke. Gisteren de laatste schooldag gehad in groep 1. Ik was best verdrietig want ik dacht dat ik na de grote vakantie ook een andere papa en mama kreeg(omdat ik een andere juf krijg). Maar gelukkig hebben papa en mama uitgelegd dat dat niet zo is. Gelukkig ga je ook naar groep 2. Denk dat ik op 7 augustus mijn feestje vier maar je ziet mijn kaartje nog in de bus. Nog twee weken en dan ga ik ook lekker op reis. Dag vriend, tot de volgende keer!