Museu do Arte Contemporanea (MAC) in Niteroi

4 juni 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Dinsdag 4 juni 2013:

Vandaag is het weer bewolkt, maar gelukkig wel droog. Een mooie dag voor een museum.

Maar eerst moet ik nog vertellen over de bijzondere toiletbrillen in de Pousada. Die zijn namelijk van zacht plastic met lucht er in. Als je er op gaat zitten, is het lekker zacht en hoor je de lucht er uit lopen.

Het museum is in Niteroi. Dit is te bereiken met een ferry. Dus eerst vanuit de Pousada de berg naar beneden, dan de metro en vervolgens de ferry. Onderweg naar de ferry checken we diverse pinautomaten, maar velen zijn niet geschikt voor onze pas en als onze pas wel geschikt is, lukt het niet om geld te pinnen door een communicatiestoring. Nadat we de kaartjes voor de ferry gekocht hebben, gaan we toch nog een keer op zoek naar een pinautomaat, want we hebben echt contact geld nodig. Na meer dan een uur zoeken is het dan toch eindelijk gelukt en gaan we terug naar de ferry. De kinderen hoeven niet te betalen voor de ferry. (Eigenlijk al het openbaar vervoer is voor kleine kinderen gratis.) Ik steek mijn kaartje in de automaat bij het poortje en dan gaat Joris op mijn kaartje door het poortje i.p.v. er onderdoor. Daarom ga ik er maar onderdoor, maar meteen komt er een controleur aan. Met moeite krijgen we hem er van overtuigd dat Joris met mijn kaartje door het poortje is gegaan.

Het museum is ontworpen door de bekendste architect van Brazilië, Oscar Niemeyer. Het gebouw is erg bijzonder om te zien. Het ligt aan het water, waardoor je over het water een mooi uitzicht op Rio hebt. De tentoonstelling was jammer genoeg niet erg interessant. Op de terugweg in de bus naar de ferry stappen er een drietal middelbare scholieren in. De meiden zijn weg van onze jongens. Ze wijzen ons de weg naar de ferry en vinden het leuk om Engels met ons te praten en naar de jongens te kunnen kijken en lachen. Maar ze kunnen eigenlijk helemaal geen Engels praten. We hebben tot nu toe weinig mensen ontmoet die Engels kunnen spreken. Als we de ferry weer opgaan, schiet Frank - met Marijn op zijn arm - met zijn been tussen kade en loopplank. Frank houd er schaafwonden op zijn been aan over. Marijn gelukkig niets.

Alles kost veel tijd in Rio door het drukke verkeer met verkeersopstoppingen, wachtrijen om kaartjes te kopen, trage cassieres, overstaptijden etc. Een kort bezoek aan het museum heeft ons dan ook een hele dag gekost. Om kosten te besparen en de kinderen op tijd naar bed te kunnen hebben, koken we vandaag weer zelf in de Pousada. Terwijl Frank kookt, vermaken de kinderen zich met opdrachtkaartjes.

Als de kinderen op bed liggen gaan we op zoek naar een overnachtingsplek op Ilha Grande omdat we hier morgen heengaan.

1. Oma:
    6 juni 2013
    Grappig jij onder het poortje door. Och wij willen nog allemaal wel eens kind zijn.