Paraty

12 juni 2013 - Paraty, Brazilië

Zondag 9 juni 2013:
Nadat we vanochtend eerst al onze muggenbulten hebben ingesmeerd met after bite, pakken we onze tassen voor ons vertrek naar Pousada Vila Volta in Paraty. Daarna hebben we weer een heerlijk ontbijt met veel vers fruit (watermeloen, honingmeloen, ananas en papaya). De eigenaar laat onze tassen in een kar vervoeren naar de pier. De kinderen mogen ook in de kar.
Maar voordat ik dit vertel, heb ik nog niet vermeld welke dieren we op het eiland hebben gezien: fregatvogels, gieren, krabben, kolibries en aapjes en diverse andere vogels waar we de namen niet van weten. de fregatvogels en gieren cirkelden voortdurend met velen boven de bomen van de jungle op het eiland. De krabben lopen in het dorp.
We nemen om 10.00 uur de veerboot naar Angra dos Reis. De boottocht duurt ruim een uur: geweldig uitzicht. Aangekomen in Angra dos Reis moeten we met een bus eerst naar het busstation om daar de bus naar Paraty te nemen. Op het busstation komt de bus er aan als Frank en de kinderen op de WC zitten. De buschauffeur wil niet wachten en dus moeten we drie kwartier wachten tot de volgende bus komt. De bustocht duurt twee uur. Omdat we niet precies weten hoe we bij de Pousada moeten komen en het 15 kilometer van Paraty vandaag ligt, nemen we een taxi. Een taxichauffeur weet de weg, maar wil ons niet brengen. Een ander doet het uiteindelijk wel, maar weet niet precies hoe hij moet rijden. Frank dingt af zodat we de rit niet voor 100 maar voor 70 Reais krijgen. Na overleg met de eerste taxichauffeur, weet onze chauffeur ongeveer hoe hij moet rijden en ja, we vinden de Pousada. De chauffeur helpt ons nog de spullen naar het huis te brengen, want dat is ook nog een stukje lopen. Frank valt met zijn spullen om, zo van het pad in het gras. Dat zag er komisch uit. Gelukkig heeft hij verder niets.
De Pousada ligt op een geweldige plek. We zijn de enige gasten en we hebben daarmee het gastenverblijf voor onszelf. De gastheren Gert (uit Nederland) en Andre uit Brazilie zijn erg aardig en gastvrij. De WC's op de badkamers hebben ook weer die zachte brillen.

Gert maakt voor ons een Caipirinha: de eerste tijdens onze vakantie! Gert en Andre hebben drie honden en een moederkat met zeven kleine katjes. De kinderen zijn natuurlijk weer bang, terwijl ze allemaal niets doen. De kleine katjes vinden ze wel schattig, maar het liefst van een afstandje. We moeten trouwens wel oppassen voor de hondenpoep die op het pad ligt. Marijn heeft er al ingestaan.
Omdat we de enige gasten zijn, mogen we twee kamers betrekken voor dezelfde prijs. De kamers zijn met een gang met elkaar verbonden.
Gert en Andre zijn vanavond weg. Wij koken daarom zelf met ingredienten die Gert en Andre in huis hebben: ja, weer pasta!

Maandag 10 juni 2013:
We blijven vandaag op de Pousada zodat de kinderen kunnen spelen en Joris 's middags kan slapen. We krijgen een goed ontbijt met zelfgebakken donker (!) brood en vers fruit en sap. Hmm, lekker donker brood na al dat witbrood. De kinderen kletsen Gert de oren van het hoofd. Gert vindt het allemaal prima en gezellig. Tussen de middag maakt Gert een stevige boterham met roerei en 's avonds eten we zeevruchten. Heerlijk klaargemaakt. Omdat we laat eten, liggen de kinderen laat op bed.
We krijgen er steeds meer muggenbulten bij, ook al gebruiken we Deet.

Dinsdag 11 juni 2013:
Na een goed ontbijt met fruitboten, mooi versierd met bloemen, gaan we naar Paraty. We mogen met Gert meerijden. Gert rijdt de heuvel af en Frank rijdt het laatste stuk naar Paraty. Vanwege alle bureaucratie heeft Gert zijn Nederlandse rijbewijs al drie jaar niet meer laten omzetten naar een Braziliaans rijbewijs. Omdat op de weg naar Paraty een politiepost zit, kan Gert niet het risico nemen zelf te rijden. De Volkswagen Gol (model Gol wordt alleen in Brazilie geproduceerd) uit 1997 van Andre en Gert is een afgeragde bak en rijdt ook zo volgens Frank. In Paraty wijst Gert ons de weg en dan kuieren we Paraty door. Een door Unesco beschermd plaatsje met koloniale Portugese huizen. Erg pittoresk. De straten hebben geulen waardoor bij hoogwater de straten door het zeewater worden schoongespoeld. Overal, dus ook hier, zie je Havaiana-slippers. Er is zelfs een Havaiana-winkel. Ze hebben daar zelfs slippers met Swarovski-diamanten. De slippers kosten omgerekend € 135,=.

We gaan ook nog even naar het kleine strandje in Paraty en drinken daar wat. De oude eigenaar van de kiosk laat ons de cacaovrucht zien en snijdt hem open en laat ons het vruchtvlees proeven dat rond de bonen zit. Dat smaakt helemaal niet naar cacao. Frank en ik bijten ook nog een boon door. Dat smaakt heel in de verte naar cacao. Daarna eten we heerlijke biefstuk in een grillrestaurant. Om half 7 nemen we de bus terug naar Vila Volta. 's Avonds kletsen we gezellig met Andre en Gert. Gert is door zijn wietsigaar extra loslippig.

Woensdag 12 juni 2013:
Hier in Paraty zijn de kinderen iedere ochtend vroeg wakker. Vanochtend was het weer kwart over 6, terwijl Frank en ik pas om 1 uur sliepen vannacht. Eerder in Rio en Ilha Grande waren ze netjes om 7.30 uur. We weten niet waarom ze zo vroeg wakker zijn. We gaan een dagje niks doen, zodat de kinderen kunnen spelen en Joris 's middags kan slapen. Om 17.00 uur rijden we met Andre mee naar Paraty. We kopen buskaartjes voor de reis naar Sao Paulo van aanstaande zaterdag, pinnen geld en gaan eten in het restaurant dat Gert ons aangeraden heeft. We eten heerlijke spaghetti carbonara vergezeld van muziekclips van Whitney Houston. Daarna volgt nog Tina Turner en Demis Roussos. Ik vertel tegen Marijn dat oma Gerda dat mooie muziek vindt. Marijn zegt dat hij het ook mooi vindt. Daarna met de bus terug naar huis. We moeten helaas bijna een uur wachten op een bus. Een mevrouw vraagt ons iets  over de bussen, tot ze in e gatn krijgt dat we toeristen zijn. Dat levert de kinderen ieder een toffee op. In de bus krijgen ze van een andere mevrouw ook weer een toffee. We hebben dezelfde buschauffeur als gisteren. Hij weet nog dat we naar Vila Volta moeten. Bij Gert drinken we nog een Caipirinha en dan naar bed. We zijn moe van de korte nacht.

1. Ingrid:
    13 juni 2013
    Prachtige plekjes waar jullie komen aan de foto's te zien!
  2. Oma:
    13 juni 2013
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen en mooi verteld!
    Weer de enige gasten, hoe bestaat het?
    Pauline let een beetje op Frank? Anders komt hij niet eens heelhuids terug!

Marijn ik vindt het fijn dat jij de muziek van mij mooi vindt en Joris vindt jij het ook zo mooi?

Veel liefs van opa en mij.
  3. Rob Nieuwenhuiis:
    14 juni 2013
    Indrukwekkend! Leuke verslagen en mooie foto's. Terug in Nederland toch maar een pup aanschaffen?

Groeten,
    Rob
  4. Janet Wolffenbutel:
    14 juni 2013
    Gelukkig maar dat deze vila volta niet beweegt zoals die in de efteling.
    Mooi plaatsje paraty. Mooie foto's.
    Kijk weer uit naar jullie volgende verhaal.

Groeten, Janet
  5. Oma:
    14 juni 2013
    Sorry dat ik vind en vind jij met een t geschreven is. Ik zal wel te moe zijn geweest.
  6. Marianne:
    15 juni 2013
    Dit is echt genieten!!!
    Fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Mooie verhalen en foto's.

Groetje Marianne
  7. Jolande:
    22 juni 2013
    Wat leuk om de verhalen te lezen, Rayan mist Marijn best al, heeft nog geen tijdsbesef en en denkt ook dat jullie zo weer terug zijn ;) veel plezier en Frank pas op brokkenpiloot ;)